SEO nazywane bywa także pozycjonowaniem stron internetowych. Jest to proces, w którym w sposób sztuczny uzyskiwane są wysokie pozycje dla określonej strony internetowej, na frazy, na które strona ma być pozycjonowana.
Pozycjonowanie to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, bowiem jak pokazują badania zdecydowana część konsumentów poszukując danego produktu czy usługi odwiedza zaledwie pierwszych 10 adresów, które wyświetli wyszukiwarka po wpisaniu przez nich słowa kluczowego. Pozycjonowanie to proces długotrwały, wieloetapowy i wymagający dużej wiedzy, dlatego też obecnie firmy tego typu działania zlecają wyspecjalizowanym firmom, takim jak www.brandbay.pl/pozycjonowanie-stron-seo. Decydując się na współpracę z agencją zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych lub szerzej marketingiem internetowym należy przygotować się na audyt strony www, który dokona firma pozycjonerska jeszcze przed przystąpieniem do pozycjonowania. Taki audyt wykaże, co należy poprawić na stronie internetowej, aby pozycjonowała się ona lepiej. Podczas takiego audytu najczęściej sprawdzane są:
Budowa strony internetowej – jest ona sprawdzana zarówno pod kątem kodu, nie powinno bowiem być w jej strukturze żadnego zbędnego kodu, jak również pod kątem responsywności, czyli zostanie sprawdzone czy strona wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych. Od tego czy strona będzie miała wersję mobilną może zależeć jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Zweryfikowane zostaną także metadane oraz poprawność URLi.
Zawartość strony internetowej – na stronie internetowej nie może znaleźć się żaden tekst skopiowany z innej strony internetowej, skopiowana treść nazywana fachowo duplicate content może doprowadzić do trwałego wykluczenia strony www z wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania. Zweryfikowane zostaną także teksty oraz ich przydatność dla pozycjonowania, a więc zawartość słów kluczowych oraz nasycenie nimi tekstu. Pozycjonerzy sprawdzą również czy obrazki nie są zbyt duże i czy nie spowalnia to całej strony.
Przeszłość strony internetowej – dla pozycjonowania znaczenie ma nie tylko stan obecny strony, ale także jej przeszłość. Na tym etapie sprawdzana jest historia linków prowadzących do strony oraz ich jakość. Jeśli do strony prowadzi zbyt wiele linków, a w dodatku są one złej jakości przed podjęciem pozycjonowania, agencja SEO będzie musiała wykonać zabieg czyszczenia linków. Jeśli natomiast okaże się, że strona została w przeszłości ukarana banem, będzie to oznaczało, że jej pozycjonowanie jest niemożliwe i należy zbudować inną stronę.
Audyt strony to ważny element, który pozwala z jednej strony przygotować odpowiednią strategię działań pozycjonerskich, z drugiej pozwala na naprawę ewentualnych błędów, które jak do tej pory mogły powodować, że strona nie miała wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Działania tego typu są niezwykle istotnym elementem pozycjonowania i powinna przeprowadzać je każda szanująca się firma SEO, która pragnie odnosić sukcesy w swojej branży.