Przedsiębiorcy, którzy liczą na efektywną kampanię obejmującą media społecznościowe coraz częściej mają świadomość tego, że takie przedsięwzięcie musi być poparte solidnym budżetem. Przeznaczenie konkretnej kwoty pieniędzy to jednak nie wszystko, gdyż trzeba jeszcze kogoś z doświadczeniem, kto taką kampanię zaprojektuje i kto będzie systematycznie wcielał ją w życie.
Takimi zadaniami na co dzień zajmuje się agencja social media, gdzie często do jednej kampanii przypisanych jest kilku specjalistów. W praktyce, reklama w mediach społecznościowych powinna być zorientowana na konkretny cel, jaki chcielibyśmy osiągnąć w danym dystansie czasowym. Pracownicy agencji mogą nam podpowiedzieć, czy bazując na ich doświadczeniu jest on sensowny i osiągalny. Skoncentrowanie na celu pomaga monitorować efektywność kampanii na każdym jej etapie, a na końcu pomaga ocenić, czy w ogóle była ona opłacalna. Niestety, zbyt często działania prowadzone w mediach społecznościowych są wykonywane chaotycznie, bez planu i przygotowania, bez budżetu i konkretnego projektu, a co za tym idzie nie można oczekiwać, że taka kampania będzie spełniała w jakikolwiek sposób swoją funkcję.
O czym na pewno trzeba pamiętać podczas projektowania kampanii?
Te podstawowe założenia, które opracowuje się już na starcie są naprawdę bardzo ważne. Dobrze jest już na starcie mieć jakiś pomysł na to, jak będziemy działać i na podstawie tego przygotować wstępny harmonogram- określić częstotliwość publikacji materiałów, zaplanować konkursy, określić, jak często będziemy moderować to, co będzie działo się na stronie firmy na danym portalu społecznościowym. Ważne jest też określenie person, a więc kluczowych w kampanii grup docelowych, na których będzie zależało nam najbardziej, a co za tym idzie- do których będziemy chcieli kierować nasz przekaz. Takie ukierunkowanie na konkretną grupę pozwala lepiej dostosować przekaz do jej cech charakterystycznych, do używanego przez tę grupę języka, do zainteresowań jej członków, co finalnie może zwiększyć skuteczność komunikatów. Prowadzeniem tego typu kampanii zajmuje się chociażby agencja brandbay.pl, a pełną ofertę prowadzenia strony firmowej na jednym z popularnych portali społecznościowych można znaleźć na stronie- www.brandbay.pl.
Po czym poznamy, że to działa?
Do naszej dyspozycji będziemy mieć szereg statystyk, jakie dostarcza nam portal społecznościowy, na którym kampania jest prowadzona. Standardowo będą to informacje o ilości polubień postów, ilości obserwujących czy też o zasięgu generowanych treści. Chcąc jednak mierzyć efektywność prowadzonych działań- najlepiej pójść o krok dalej i podjąć się analizy tego, jak kampania wpływa na przykład na ruch na naszej firmowej stronie internetowej. Można to analizować na przykład w Google Analytics, kierując się do zakładki mówiącej o kanałach pozyskiwania nowych użytkowników- znajdziemy tam między innymi ruch płynący właśnie z konkretnych portali społecznościowych.